@article{oai:niconurs.repo.nii.ac.jp:00000116, author = {山本, 誠一 and 中村, 博生}, journal = {新潟県立看護短期大学紀要}, month = {Dec}, note = {本研究では,青年期の自己実現(個性化)志向に伴う不安に関する山本の検討(1996,1997a,1997b)を踏まえて,青年期初期(思春期)の中学生が抱く個性化不安(個性化過程で自分らしさ発現発揮に伴い周囲から見捨てられる不安),社会化不安(社会化の過程で自分らしさが周囲や親に呑み込まれる不安)に関して,因子的な検討を行うことを目的とした.個性化不安・社会化不安の計21項目からなる質問紙調査を中学生327名に実施し,因子分析的検討を行った.その結果,抽出された3因子の内,従来の個性化不安と社会化不安(周囲)が混合された「社会内個性化不安」とも呼べる因子と,従来の社会化不安(親従)因子との2因子が解釈可能な因子として検討された.親からの第二の「分離一個体化」の最中の中学生では,親からの分離独立の意識や葛藤感の方が強く,大学生段階ほどには「自分らしさ」や個性に関する意識が未分化なことを示唆するものであること等が考察された., This study aimed at examining two aspects of anxiety in the process of individuation (self-realization) in early adolescence; "individuation anxiety (abandonment anxiety)" and "socialization anxiety (engulfment anxiety)" of junior high school students. Eight socialization anxiety items and 13 individuation anxiety items were administered to 327 junior high school students. Referring to pattern of factor loadings,three factors were extracted, and two of them were interpreted: factor of "individuation & socialization anxiety in society" (Factor I ), factor of "socialization anxiety (by following one's own parents)" (Factor. II ).}, pages = {47--52}, title = {青年期の自己実現(個性化)志向に関する不安(その4) : 中学生の自分らしさ形成に伴う不安の因子分析的検討}, volume = {4}, year = {1998} }