@article{oai:niconurs.repo.nii.ac.jp:00000591, author = {野地, 有子 and 柿川, 房子 and 加城, 貴美子 and 吉山, 直樹 and 堀, 良子 and 直成, 洋子 and 岡村, 典子 and 長瀬, 亜岐}, journal = {学長特別研究費研究報告書}, month = {Jun}, note = {本研究は,本学における看護学領域別PBLチュートリアル導入の2年目にあたり,初年度の課題であったチュータートレーニングとシナリオ開発に焦点をあて,PBLチュートリアル教育の発展の基盤づくりをすることを目的とした.方法には7手法からなる多様なアプローチがとられた.それらは,先駆的実施教育機関における意見交換および授業見学,米国看護教育者の講演会,シナリオに関する評価調査,シナリオの内容分析等であった.チュータートレーニングでは,ワークショップ開催案を検討した・ワーク㌣ヨッブ開催の前提として,各看護演習領域の達成課題のマトリックスを具体的にし,相互理解されたものが作成されることの必要性が示された.一方,チューターオリエンテーションにおける練習会で,一組10分程度の簡単なロールプレイをすることも有効と考えられた.シナリオ開発では,本学オリジナルの11本のシナリオについて評価を行ったところ,課題と情報提供が多くなる傾向が示唆された.この評価プロセスの検討を踏まえて,8項目からなる「看護学生のためのよいシナリオチェックリスト」を作成した.今後は,よりよいシナリオの蓄積が課題といえる.シナリオの柱になる臨床推論は,臨床知の量が必要であることが指摘されている.本学のPBLチュートリアル教育の取り組みが,参加する教員の臨床知をさらに豊かにすることも期待される., Niigata College of Nursing introduced the problem-based learning tutorial in baccalaureate nursing education in 2004. This new educational approach and it's effects in the introductory year were investigated by Noji et al. (2005). This previous study showed two future agendas, which were tutor training and case writing. The purposes of this study were to inquire both tutor training and case writing. We used seven multiple approaches as the action research such as analyzing our original scenarios! conducting faculty survey! visiting pioneering schools and inviting Dr.Mary Jo Clerk from University of San Diego for the lectureship.For tutor training, a workshop plan was examined. The previous stage to conduct the tutor training workshop, a matrix of the nursing subjects from the each nursing specialties was needed. At the same time, a role playing drill for ten minutes would be effective for a tutor orientation.The eleven original scenarios were examined using a checklist by Yoshida & Onihsi (2004). The common problems awaiting solution were the volume of tasks and information. The case writing needs simple and systematically. From our experiences, we made a good case writing checklist for nursing students by eight points including reality check, cost and ethics.PBL tutorial raises the clinical reasoning of students, which requires the amount of clinical knowledge. The efforts to continue PBL tutorial in the nursing education would enrich the faculties' clinical reasoning and it would be one of the incentive for the good tutor.}, pages = {1--13}, title = {PBLチュートリアルにおけるチュータートレーニングとシナリオ開発に関する研究}, volume = {17}, year = {2006} }