@article{oai:niconurs.repo.nii.ac.jp:00000075, author = {中村, 博生}, journal = {新潟県立看護短期大学紀要}, month = {Jan}, note = {本研究の目的は、英語特有の音と音声変化の学習を行うことが学習者のリスニングとスピーキングの力を向上させるかどうかを明らかにすることである。被験者は中学校と高等学校で6年間英語を外国語として学習した経験のある新潟県立看護短期大学の1年生91名であった。この目的を達成するために、 2つの言語活動を処遇として設定した。 1つは、英語特有の音声を身につけるためにformalな英語が使用されている教材を用いての口頭練習である。もう1つは、音声変化の学習をするために自然な英語が話されているビデオを用いての口頭練習である。処遇の効果を測定するために、英検2級の面接テストとJACET BASIC COMPREHENSION TESTを採用した。テスト結果に対し、分散分析を行った結果、学習者のリスニングとスピーキングの力が向上したことが明らかになった。, The purpose of this study is to clarify the effect of instruction in both formal and informal speeches for Japanese EFL learners. The subjects were ninety-one freshmen students at Niigata College of Nursing. They had learned English for six years at junior and senior high schools in Japan. Before entering the college, they have been exposed to almost no natural English. In the experiment, the subjects participated in two language activities which were expected to develop their communication skills. In the first activity, they listened to an audio-taped passage in formal style with almost no sound changes. The students repeated it a few times to practice typical English sounds. In the second activity, the learners watched video segments in rapid colloquial style with various sound changes. They then repeated specific lines, imitating the exact wording. The results of this study indicated that the subjects improved significantly in understanding and producing the sounds typical of English and their sound changes.}, pages = {33--37}, title = {英語特有の音声と音声変化の指導とその効果}, volume = {2}, year = {1997} }