@article{oai:niconurs.repo.nii.ac.jp:00000089, author = {中村, 博生}, journal = {新潟県立看護短期大学紀要}, month = {Dec}, note = {本研究の目的は、音変化を伴う発話の口頭発表練習を行うことが、日本人EFL学習者の聴解力向上に、有効であるかどうかを明らかにすることである。被験者は、新潟県内の短大の1年生96名で、中学校と高等学校で6年間英語を外国語として学習した経験がある。実験では、被験者を実験群と統制群の2つのグループに分け、1996年4月から7月の前期の授業で学習を実施した。実験前には、両群のリスニング能力に有為差は認められなかった。実験群では、学習者は、ビデオ教材の特定のシーンにある会話文の音変化の聞き取り方や発音の方法を学習し、その後役割練習を口頭発表練習として行った。統制群では、学習者は、実験群と同じシーンの音変化の聞き取り方のみを学習するにとどめた。学習後2つのグループに、リスニングの能力に差が見られるかどうかを測定するために、JACET Basic Listening Comprehension Testを用いた。テスト結果に対し、分散分析を行った結果、両群ともに、リスニングの力は向上したが、処遇とテストの交互作用は、有意ではなかった。, The purpose of this study is to clarify the effect of oral practice of sound changes on Japanese EFL learners. The subjects were ninety - five freshmen students at a college in Niigata. Their first language is Japanese. They were given a series of aural-oral practices focusing on sound changes in "authentic" English during the first semester in 1996. They were divided into two groups. In the experimental group, learners studied how to listen to and speak expressions which contain sound changes in rapid colloquial style occurring in video segments, and role - played a few scenes as oral practice. The control group, on the other hand, studied only how to listen to the sound changes in the same video segments. The listening abilities of both groups were measured and analyzed by Analysis of Variance. The results of this study indicated that though the subjects in both groups improved significantly in understanding English sound changes from the pretest to the post-test, as far as the result of the post-test is concerned there was no significant difference in understanding English sound changes between the experimental group and the control group.}, pages = {75--81}, title = {音変化の口頭発表練習がEFL学習者の聴解力に及ぼす影響}, volume = {3}, year = {1997} }