WEKO3
インデックスリンク
アイテム
看護領域別演習科目におけるPBLチュートリアル導入の効果と課題
http://hdl.handle.net/10631/851
http://hdl.handle.net/10631/85141c85162-18fd-4b86-bf66-831bd8a5c98b
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2010-03-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 看護領域別演習科目におけるPBLチュートリアル導入の効果と課題 | |||||
言語 | ja | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Problem-based Learning Tutorial in Baccalaureate Nursing Education : Effect and Future Aagenda in the Introductory Year | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
アクセス権 | ||||||
アクセス権 | metadata only access | |||||
アクセス権URI | http://purl.org/coar/access_right/c_14cb | |||||
著者 |
野地, 有子
× 野地, 有子× 加城, 貴美子× 加藤, 光寶× 田中, キミ子× 冨川, 孝子× 佐々木, 美佐子× 加固, 正子× 深澤, 佳代子× 吉山, 直樹× 関谷, 伸一× 堀, 良子× 井上, みゆき× 岡村, 典子 |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | 看護大学学部教育の中の看護領域別演習科目(3年次前期・6領域)において,PBLチュートリアル教育を導入し,初年度における効果と課題について検討した.評価の柱は2つ,視点は5つであり,1つは共通項目の検討で3つの視点(学生・教員・環境),1つは看護領域別の検討で2つの視点(シナリオ・領域演習との関係)であった.研究方法は,質問紙やグループインタビューの実施や,チューターカンファレンンスの記録や観察などを資料とした.倫理的配慮は,教員および学生に,本研究の目的と内容を口頭と必要に応じて文書にて説明し,署名や参加を持って承諾とした.研究の進め方では,学内におけるディスカッションを活発にしながら実践的に推進した.その結果,PBLチュートリアル授業の学生によるアンケート評価は平均で100点中65.8点であり,グループインタビューではチューターに関する内容が多かった.教員の学習嗜好はPBLチュートリアル導入前後で変化がみられたが,学習指導や学生への期待に関しては変化がみられなかった.教員へのインタビューからサブカテゴリーが多くみられたカテゴリーは,『チューター』と『PBLの方法』であった.『大学組織・運営システム』についてもあげられた.その他,環境および領域別の検討を踏まえ,導入時の基盤づくりとしてチュータートレーニングの必要性が示された.さらに,中長期的な評価のための準備を進めていくことが期待される. | |||||
言語 | ja | |||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | The problem-based learning tutorial in baccalaureate nursing education was conducted in Niigata College of Nursing in 2004. This new educational approach and its effect and future agenda in the introductory year were investigated. The data were collected by questionnaire, focus group interview and the tutor conference. We used 3×3 matrix: Students, Faculties, Environment and Structure, Process, Outcome to analyze the data qualitatively and quantitatively. Confidentiality and anonymity of participants were respected. The average score of the students' evaluation of PBL tutorial by the questionnaire was 65.8. Most of the students performed on their own initiative and gained self-confidence. The average score of the faculties' preference of PBL learning showed higher after PBL introductory. From the interview of the faculties the need of the tutorial training was expressed. The results from the evaluation of PBL tutorial approach showed both effect and future agenda. These were described in the introductory year. | |||||
言語 | en | |||||
書誌情報 |
ja : 学長特別研究費研究報告書 巻 16, p. 1-13, 発行日 2005-06 |
|||||
書誌レコードID | ||||||
収録物識別子タイプ | NCID | |||||
収録物識別子 | AA11986773 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | PBLチュートリアル | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | チューター | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | シナリオ | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 学生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | ja | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 環境 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | PBL tutorial | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | tutor | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | scenario | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | college students | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | environment | |||||
出版者 | ||||||
出版者 | 新潟県立看護大学 | |||||
言語 | ja |